In het nieuws

24/11/2025

Regering raakt het eens over de begroting

De federale regering is het vandaag eens geraakt over een begrotingsakkoord, een pakket dat o.m. ingrijpt in de loonindexering, de fiscaliteit en nieuwe inkomsten. Voor onze sector is de belangrijkste vaststelling echter dat de tweede pijler buiten schot blijft. Zo geldt ook de in het akkoord voorziene verhoging van de verzekeringstaks enkel voor niet-levensverzekeringen. In deze infoflash lichten we de belangrijkste elementen uit het akkoord toe en geven we aan welke onderdelen wel relevant zijn voor onze sector.
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de resterende begrotingsdossiers voor 2026 en over een saneringstraject tot 2029. Het akkoord is opgebouwd rond vier grote pijlers – vaak het “klavertje vier” genoemd – die samen het begrotingstekort moeten terugdringen.
De eerste pijler omvat besparingen bij de overheid zelf en efficiëntiewinsten, onder meer in de ziekteverzekering. Daarnaast wordt de index niet algemeen ingeperkt, maar wel selectief bij hogere lonen: de loonindexatie zal geplafonneerd worden tot een brutoloon van 4.000 euro. Het deel boven die grens wordt gedeeltelijk afgeroomd ten voordele van de staatskas, terwijl ondernemingen tegelijk hun loonkosten zien dalen. Een derde pijler omvat een reeks gerichte btw-maatregelen, zonder dat er sprake is van een brede btw-verhoging. Tot slot worden ook nieuwe inkomsten gecreëerd. Die komen onder meer uit de verdubbeling van de effectentaks op effectenrekeningen boven 1 miljoen euro en uit een nieuwe bankentaks. Het activeren van langdurig zieken moet eveneens een belangrijke bijdrage leveren. Door het geheel van maatregelen moet de begroting tegen 2029 met 9,2 miljard euro worden versterkt, terwijl de geplande belastingverlaging met één jaar wordt uitgesteld.
De enige wijziging in de verzekeringssfeer betreft de verhoging van de premietaks op niet-levensverzekeringen, die stijgt van 9,25 naar 9,6 procent. Dat raakt onder meer brand-, auto- en familiale verzekeringen, maar niet de winstdeelnames van tak21-producten. Voor pensioenfondsen verandert er niets. Het akkoord bevat geen fiscale of andere maatregelen die betrekking hebben op de tweede pensioenpijler.
Parallel met het begrotingsakkoord is ook een finaal akkoord bereikt over een reeks pensioenhervormingen binnen de eerste pijler. De pensioenmalus voor wie vervroegd uitstapt zonder voldoende loopbaan wordt verfijnd: periodes van ziekte, zorg, moederschapsrust en tijdelijke werkloosheid zullen voortaan wél meetellen als gewerkte dagen, terwijl de invoering van de malus vermoedelijk naar 2027 verschuift. Ook de regeling rond het eerste loopbaanjaar wordt aangepast. Vanaf 2027 moet een loopbaanjaar 156 dagen bevatten om mee te tellen, maar voor het eerste jaar blijft de huidige grens van 104 dagen gelden, zodat werknemers die later in het jaar starten geen nadeel ondervinden. Daarnaast worden de gelijkgestelde periodes van werkloosheid en SWT vanaf 2027 stapsgewijs beperkt voor de berekening van het pensioen. Ze mogen eerst maximaal 40 procent van de loopbaan uitmaken, een grens die jaarlijks daalt tot 20 procent in 2031. Periodes van ziekte en zorgverlof blijven buiten deze beperking.
Tot slot dient opgemerkt dat de Wet Diverse Bepalingen – met o.m. de eerder aangekondigde aanpassingen aan de solidariteitsbijdrage (zie infoflash van 2 oktober) – (waarschijnlijk) dit jaar nog gestemd zal worden. De kans dat het zomerakkoord en de meerwaardebelasting nog dit jaar worden goedgekeurd, lijkt dan weer eerder beperkt. Veel van de thans aangekondigde maatregelen zullen bovendien nog verder verfijnd moeten worden. Verdere duidelijkheid volgt dus in de komende weken en maanden, zodra meer concrete bepalingen beschikbaar zijn. Wij houden u uiteraard verder op de hoogte van de evoluties in dit kader.
Het PensioPlus team
photo

Laatste nieuws

Meer nieuws
photo
19/12/2025
Vrije toegang

Wet diverse bepalingen aangenomen door de Kamer

De Kamer heeft op 11 december 2025 in plenaire vergadering de wet diverse bepalingen definitief aangenomen. De wet is op dit ogenblik nog niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, maar deze wordt eerstdaags verwacht. Met deze stemming wordt een belangrijk deel van de federale pensioenhervorming juridisch vastgelegd en zullen verschillende maatregelen met betrekking tot de 2e pijler effectief in werking treden volgens de voorziene timing. Hierbij vindt u de link naar de aangenomen tekst.
Zoals eerder toegelicht in onze infoflashes van respectievelijk 11 juli en 2 oktober bevat de wet voor wat de tweede pensioenpijler betreft, wet in hoofdzaak bepalingen over de solidariteitsbijdrage, de Wijninckxbijdrage en een aantal elementen die verband houden met het gesolidariseerd pensioenfonds.
Wat de solidariteitsbijdrage betreft, wordt vooreerst de bestaande regeling van de bronheffing grondig vereenvoudigd. Tot op heden varieerde de in te houden solidariteitsbijdrage naargelang het type uitkering, het bedrag en de spreiding over verschillende pensioeninstellingen. Dit leidde in de praktijk tot een complexe toepassing en in sommige gevallen tot een te lage of ongelijke inhouding.
De wet bepaalt dat vanaf 1 januari 2026 bij elke uitbetaling van een aanvullend pensioenkapitaal er steeds een uniforme solidariteitsbijdrage van 2% wordt ingehouden. Deze inhouding blijft een voorheffing op de definitieve berekening van de solidariteitsbijdrage, die gebeurt op basis van het totale pensioeninkomen van de betrokkene. Indien bij de bronheffing te veel wordt ingehouden, zal de Federale Pensioendienst het overschot terugbetalen.
De wetgever verduidelijkt daarenboven uitdrukkelijk dat voor de toepassing van deze maatregel wordt gekeken naar het moment waarop het pensioenkapitaal verschuldigd is, en niet naar de datum van de effectieve uitbetaling. Kapitalen die vóór 1 januari 2026 verschuldigd zijn, blijven dus onder de oude regeling vallen, ook indien zij pas na die datum worden uitbetaald. Deze keuze moet vermijden dat reeds opgestarte uitbetalingsprocessen alsnog moeten worden aangepast.
Daarnaast voorziet de wet in de invoering van een bijkomende solidariteitsbijdrage voor hogere aanvullende pensioenkapitalen. Voor het gedeelte van de aanvullende pensioenen dat de grens van 150.000 euro (geïndexeerd) overschrijdt, zal vanaf 1 juli 2027 een extra inhouding van 2% verschuldigd zijn.
Sigedis zal het totaal van alle aanvullende pensioenen van de aangeslotene in kwestie samenbrengen, nagaan of de drempel wordt overschreden en in voorkomend geval het toepasselijke inhoudingspercentage bepalen. Dit percentage, dat kan variëren tussen 2% en 4%, wordt meegedeeld aan de betrokken pensioeninstellingen, die het vervolgens toepassen bij de uitbetaling. Kapitalen die reeds vóór 1 januari 2026 verschuldigd waren, worden niet in aanmerking genomen voor deze berekening.
Om personen met een lager totaal pensioeninkomen te beschermen, voorziet de wet in een terugbetalingsmechanisme wanneer het totale wettelijke en aanvullende pensioen – dit laatste omgerekend naar een fictieve rente – onder de vastgelegde inkomensdrempels blijft. De Federale Pensioendienst staat in voor deze terugbetaling.
Wat de Wijninckxbijdrage betreft, bevestigt de wet de keuze van de regering om af te stappen van een gefaseerde verhoging. In plaats daarvan wordt de bijdrage onmiddellijk verhoogd naar 12,5%, met toepassing vanaf bijdragejaar 2026. De bestaande berekeningsmethode en toepassingsvoorwaarden blijven ongewijzigd, maar het hogere tarief heeft uiteraard een directe impact op situaties waarin de wettelijke grens wordt overschreden.
Ten slotte bevat de wet ook bepalingen die betrekking hebben op de financiering en het financiële evenwicht van het gesolidariseerd pensioenfonds. Deze maatregelen kaderen in de bredere hervorming van de responsabiliseringsmechanismen voor lokale besturen en beogen het evenwicht van het fonds te vrijwaren via bijkomende federale dotaties voor de betrokken jaren.
In de presentatie vindt u een samenvattend overzicht van de maatregelen en hun voorziene timing.
Voor vragen of verdere toelichting kan u steeds met ons contact opnemen.
Het PensioPlus team

photo
18/12/2025
Gereserveerd voor leden

EIOPA onderzoekt het liquiditeitsrisico in de 2025 Stresstest van IORPs

De European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) heeft op 17 december de resultaten gepubliceerd van haar IORP stresstest voor 2025.
Deze test beoordeelde het vermogen van de sector om snelle schommelingen in de rentecurve en de liquiditeitsdruk als gevolg van hedging posities bij snel veranderende marktrentes te weerstaan. De stresstest bevestigt dat de IORP sector over voldoende liquiditeitsbuffers beschikt om tekorten op te vangen.
Er hebben 17 Belgische pensioenfondsen aan de stresstest deelgenomen, die samen 60% totale activa van de Belgische pensioenfondsen beheren. In tegenstelling tot vorige stresstesten geeft het verslag van EIOPA geeft geen uitsplitsing van de resultaten per land.
Zoals de FSMA stelt in haar communicatie worden de geaggregeerde resultaten sterk beïnvloed door de grote spelers op de Europese markt, met name Nederland. Uit hun analyse blijkt dat de Belgische pensioensector minder gevoelig is voor liquiditeitsrisico's dan de Europese sector. Het aandeel van liquide activa in Belgische pensioenfondsen bedraagt 96% van de beleggingen, tegenover 86% in de steekproef van de Europese pensioenfondsen. Bovendien maken Belgische pensioenfondsen, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de pensioenverplichtingen die zij beheren, gemiddeld minder gebruik van derivaten. Bijgevolg worden zij minder beïnvloed dan de Europese sector door de verhogingen van de cash garanties die tegenpartijen eisen in geval van crisis.

Komende evenementen

Alle evenementen
BPA®
photo
Van donderdag 12 februari 2026 tot dinsdag 26 mei 2026
Vrije toegang

Belgian Pension Academy® 2026 version Francophone

La nouvelle session du BPA® se tiendra dès le mois de février prochain. Les dates de formation sont les suivantes : 12/02, 05/03, 19/03, 02/04, 23/04, 12/05 et 26/05/2026.  Le BPA® aura lieu seulement en présentiel.

Lopende dossiers

photo

Het regeerakkoord en de impact op aanvullende pensioenen

Na een lange formatieperiode is het nieuwe federale regeerakkoord een feit. Dit akkoord bevat ingrijpende maatregelen met een directe impact op de tweede pensioenpijler. Ons team heeft de maatregelen geanalyseerd en zet de belangrijkste impact voor u op een rij.

Vertegenwoordigen

01

PensioPlus vertegenwoordigt haar leden in nationale en internationale fora en behartigt hun belangen

Informeren

02

PensioPlus volgt de actualiteit rond de aanvullende pensioenen op de voet en informeert haar leden

Vormen

03

PensioPlus vormt haar leden door opleidingen over actuele thema’s rond aanvullende pensioenen

Netwerken

04

PensioPlus laat haar leden netwerken in werkgroepen en biedt een forum rond aanvullende pensioenen

Wie zijn we?

PensioPlus is een vereniging zonder winstoogmerk, opgericht in 1975 onder de naam “Belgische Vereniging van Pensioeninstellingen”. Zij verenigt de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP’s) en de inrichters van een sectoraal aanvullend pensioenplan.

De leden van PensioPlus zijn betrokken in het kader van de aanvullende pensioenen van de tweede pijler. Dit zijn de pensioenen die voortvloeien uit een collectieve pensioentoezegging verbonden aan een economische activiteit en georganiseerd door een bedrijf, een groep van bedrijven, een sector of een publieke instelling, en dit voor de werknemers, zelfstandigen of contractueel personeel in overheidsdienst.

De effectieve leden van PensioPlus vertegenwoordigen meer dan 1.000.000 actieve aangeslotenen. Daarnaast telt PensioPlus een heel aantal toetredende leden (waaronder consultants, advocaten, asset managers, actuarissen, accountants, revisoren...) die hoofdzakelijk diensten verlenen aan de effectieve leden.

Lid worden

Lid worden van PensioPlus biedt een aantal voordelen, waaronder informatie en trainingen over alle mogelijke nieuwigheden of actualiteit die jullie aanbelangen, networking, deelname aan werkgroepen en veel meer.

Hieronder vindt u de voorwaarden voor lidmaatschap

Getuigenissen

« Aan een vereniging als PensioPlus waardeer ik voornamelijk de doortastende houding in het verdedigen van de belangen van de pensioenfondssector alsook de kruisbestuiving tussen verantwoordelijken van soms heel verschillende fondsen en de gemakkelijke toegankelijkheid tot een enthousiast team. »

« PensioPlus heeft ervoor gezorgd dat pensioenfondsen in België een echte vertegenwoordiging hebben en een stem in het pensioendebat. Door de professionele organisatie ontstaat een constructieve dialoog tussen de verschillende stakeholders. »

« PensioPlus heeft haar plaats als onmisbare gesprekspartner bij nieuwe ontwikkelingen veroverd en verankerd »


« Kort op de bal, proactief werk en informatieverstrekking naar de leden toe. »

« Voor een sectorfonds is de opbouw van de verplichtingen niet direct gelieerd aan de al dan niet betaling van de bijdragen, hetgeen voor de aangeslotenen een zekere gemoedsrust oplevert… »

« Het is een enorme stimulans om mensen van andere pensioenfondsen te leren kennen en van gedachten en ideeën te kunnen wisselen. »

« Fijne groep van mensen die zelfde interesse delen »

« Jaarlijkse seminaries. Goed georganiseerd, interessante sprekers en nuttige topics. »

« BPA: uitstekende training voor onze bestuurders, die zeer tevreden waren over de training »

Deze Website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden. Door op « ACCEPTEREN » te klikken of door verder te gaan met het gebruik van de Website, aanvaardt u het gebruik van cookies in uw webbrowser. Voor meer informatie over ons cookiebeleid en de verschillende soorten cookies die worden gebruikt, klikt u op
Meer informatie